Thursday 12 January 2017

Guru.

Assallamualaikum semoga Allah merahmati dan meredhai sahabat .Kemaafan atas sebarang kekhilafan perkongsian.Terima kasih atas segalanya.


 *GURU DAN MURID BERKUMPUL DI SYURGA*


💚Sayyidil Al Habib Umar Al Hafidz💚

"Apakah para murid boleh berkumpul di jannah dengan guru mereka?"

''Anggota keluarga yang tetap berpegang teguh keimanannya dan taat kepada Allah dalam kehidupan ini akan berkumpul kembali dengan orang tua dan nenek moyang mereka di jannah,
Allah berfirman :

وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُم بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ

Dan orang-oranng yang beriman, dan yang anak cucu mereka mengikuti mereka dalam keimanan, Kami hubungkan anak cucu mereka dengan mereka. ( QS. At-Thur : 21 )

Begitu pula, jika para guru dan murid sepakat menghormati apa yang mereka lakukan, selaku pemberi dan penerima ilmu, mereka akan kembali berkumpul di jannah, mengikut pada kebenaran yang mereka usung dan kecintaan mereka pada ilmu Allah, mereka yang memiliki darjat lebih rendah akan ikut terangkat kedarjat / atau maqam yang lebih tinggi, itulah mengapa kita dianjurkan untuk mencintai kaum sholihiin, Nabi saw bersabda kalian akan dikumpulkan dengan orang orang yang kalian cintai ( di jalan Allah).

Sungguh persaudaraan dijalan Allah lebih mulia dari sekadar persaudaraan berdasarkan persamaan darah. hubungan antara guru dan murid ibarat hubungan ayah dan anak, kerana dari hubungan itu (guru dan murid) sang murid menerima pengetahuan dan cahaya atau intinya hubungan guru murid adalah hubungan spiritual sedangkan ayah anak adalah hubungan fisik..

# Moga hamba yang faqir dan ahbab  semua dikumpulkan bersama para guru dan solihin khususnya penghulu segala guru dan solihin sayyidi wa habibi Rasulillah saw

...Mohd Hazri al-Bindany

No comments:

Post a Comment